April deel 2: Parijs en vakantie!

En dit is dan deel 2 van de maand april. Eigenlijk was dit alleen maar leuk, het begon met mijn examenreis naar Parijs, en meteen daarna had ik vakantie. Ook heb ik veel gewerkt, als medewerker bij het vlees en brood in de supermarkt. In een korte inwerktijd heb ik hier al ontzettend veel geleerd. Ook heb ik veel gekookt en gefotografeerd met onze nieuwe camera. Wat ik precies allemaal deed, lees je in dit verslag van deel 2 van de maand april!

Maandag 16 april

Vandaag was de dag waar ik enorm naar uitkeek. Op examenreis! Om 07.45 stond de bus op ons te wachten. We werden uitgezwaaid en we reden een lang stuk. De eerste stop maakten we in Breda, even benen strekken. Na een lang stuk rijden kwamen we aan op een plek in Frankrijk waar allemaal loopgraven van de Eerste Wereldoorlog liggen, Thiepval. Daarna gingen we naar een groot monument daar vlakbij. Toen weer een flink stuk gereden, naar de eindbestemming: Parijs! We reden naar een parkeerplaats waar iedereen werd opgehaald door de gastgezinnen. Dat was best even spannend, hoe je gastgezin zou zijn, en het huis waar we zouden verblijven. Gelukkig was dit helemaal goed gekomen, en zat ik samen met twee vriendinnen in een gastgezin. Het was een madame die alleen woonde in een appartementje. Ze had lekker voor ons gekookt, kippenbouten, aardappels uit de oven en een salade. Zij at ook mee, helaas kon ze geen Engels maar het is daarentegen ook wel weer een hele goede oefening voor ons om Frans te praten, want dat vak hebben we allemaal gekozen op school. En dat ging best goed, was een hele lieve vrouw!

Dinsdag 17 april

Vandaag stond er een lange dag voor de boeg. Een druk, maar leuk programma waarbij we heel veel van Parijs gingen zien. Om half negen vertrokken we met de bus naar Parijs. Dit was nog een uur rijden, we zaten in een plaatsje ten zuiden van Parijs. We begonnen bij de Arc de Triomphe, de Trotsboog die Napoleon heeft laten bouwen als teken dat hij zo veel steden veroverd heeft. Daarna kregen we vrije tijd om in de bekende dure winkelstraat, de Champs-Élysées rond te lopen. Ik heb daar niks gekocht, veel te duur en we gingen daarom maar even een koekje eten in een parkje. We hadden trouwens een hele uitgebreide lunch meegekregen van onze gastvrouw.

Om half twaalf gingen we verzamelen met de hele groep op de Place de la Concorde. We liepen met z’n allen langs het Louvre, waar we niet in gingen, want dat gingen we de dag er na pas doen. We liepen naar de bekende kerk, de Notre Dame, waar ik nog heel even binnen ben geweest en daarna kregen we weer vrije tijd om rond te lopen en wat te lunchen. Aangezien we al een stevige lunch hadden meegekregen van het gastgezin, besloten we alleen iets te gaan drinken. We vonden een schattig tentje, waar ik een Spa blauw bestelde en vervolgens een literfles water kreeg. Hij probeerde uit te leggen dat ik voor ‘petit’ hoefde te betalen, omdat ze alleen nog maar grote flessen water hadden. Ook kregen we spontaan allemaal een euro korting op onze drankjes haha, dat was wel fijn!

Daarna hebben we een heel stuk gelopen naar het ‘Hotel des Invalides’. Een oud, groot en mooi gebouw waar Napoleon begraven is. Het was een pittig stuk lopen, eigenlijk was het plan om de metro te nemen maar die was lek door overstromingen. Daarna gingen we naar Museum Rodin, waar allerlei beelden en kunstwerken stonden van een bekende Franse kunstenaar en beeldhouwer.

Na dit museum kregen we vrije tijd, om wat te gaan eten in Quartier Latin. Dat is een wijk met veel restaurantjes. We waren met een groep van 10, en het was best moeilijk om iets te vinden waar je voor weinig geld met zo’n groep kon eten. Uiteindelijk vonden we een restaurantje, waar we maar net binnen het budget konden eten, en laten we eerlijk zijn: het eten was niet lekker. De helft van de groep nam een Croque Monsieur met friet, en dat was klef, zoetig brood met gesmolten kaas en een plakje ham ertussen. Oh ja en met een blaadje sla en een stukje tomaat, en 5 frieten. Ikzelf had een caesar salade met sla, tomaat, geen dressing, droge kipfilet, blauw ei en poederkaas. Beetje jammer dit.

Om dit teleurstellende diner een beetje te composeren, bestelden we nog een lekkere crèpe met citroen en suiker. Heerlijk! Daarna liepen we met de hele groep naar de Eiffeltoren, na een tijdje in de rij te hebben gestaan gingen we met de lift naar boven. Echt bizar mooi! Het uitzicht was prachtig, en zo gaaf om de Eiffeltoren gewoon in het echt te zien. Veel groter dan ik had gedacht ook. Naar beneden gingen we met de trap. Om 11 uur kwamen we weer aan bij onze gastgezinnen.

Woensdag 18 april

Na een weer heerlijk Frans ontbijtje met croissants, pain du chocolat en baguette, vertrokken we opnieuw om half negen met de bus naar Parijs. We reden naar de Sacre Coeur, een beroemde kerk op een heuvel. Na een rondje door de kerk te hebben gelopen, gingen we een ijsje eten in de Montmartre, het kunstenaarsplein. Een ontzettend leuk buurtje! We hebben er leuke foto’s gemaakt. Daarna gingen we met de metro naar het luxe grote warenhuis LaFayette. Daar ben ik maar heel even binnen geweest, en daarna gingen we met z’n vijven lunchen bij een heel leuk tentje, Lucien heette het en wat hebben we lekker gegeten! Ik deelde een baguette met mozzarella en pesto en een taartje met appel en geitenkaas.

Hierna gingen we weer een flink stuk lopen, naar le centre Pompidou. Heel bekend gebouw met een speciale constructie. We gingen er niet in, alleen vanbuiten bekijken. Daarna gingen we naar het Louvre, dit keer gingen we er wel in. Ik heb de Mona Lisa bekeken, en daarna vond ik het wel even mooi geweest dus gingen we met z’n drieën even op een bankje zitten. Toen gingen we weer naar de bus, en ’s avonds aten we bij het gastgezin. Ze had heerlijk voor ons gekookt: we kregen pizza, couscous, een heerlijke stoofschotel met groenten en rundvlees, en een salade met tomaat en avocado.

Donderdag 19 april

We namen afscheid van het gastgezin, en reden een lang stuk met de bus naar Arromaines des Bains. Een plaats in Normandië waar veel resten terug te vinden zijn van de Tweede Wereldoorlog. We gingen dan ook naar het Landingsmuseum. Na het museum gingen we wat eten in het dorp. Daarna gingen we met de bus naar de stad Rouen. Grappig, want een paar jaar geleden was ik hier ook geweest met mijn ouders. Dat lees je hier. ’s Avonds gingen we de stad in om hier te eten, en we vonden een super leuk Burgerrestaurant op een pleintje waar we een fantastische burger hebben gegeten. Ik had de ‘Mountain burger’, met een rundvleesburger, gekarameliseerde ui, spek, kaas en een röstirondje. Met friet en een salade. Toen was het alweer half elf, en liepen we met de hele groep terug naar het jeugdhotel. Niet zo’n geslaagd hostel, schimmel op de muur en zo… Maar het was maar voor een nachtje,gelukkig.

Vrijdag 20 april

Vandaag gingen we weer naar huis. We maakten een stop in de stad Lille, waar we vrije tijd kregen en je mocht kiezen uit shoppen in het winkelcentrum of het oude centrum bekijken. Wij kozen voor shoppen, want dat hadden we de hele week nog niet gedaan. Ik kocht een jurkje bij de Zara, en nog wat leuks voor mijn ouders. Ik kon nog wel even door shoppen, maar we gingen alweer weg met de bus.

De busreis was lang, maar gezellig. We hebben de gekste dingen gedaan, zoals elkaars wenkbrauwen epileren en elkaar masseren in de bus hahaha. Tja, je moet toch wat! Op het eind zetten we de muziek hard aan en zongen we met z’n allen mee. Onze ouders stonden te wachten op het parkeerterrein en we gingen allemaal naar huis. Mijn ouders hadden lekker voor ons gekookt, en na alle verhalen te hebben verteld was ik doodmoe van deze week.

Zaterdag 21 april

Eerste vakantiedag! Vandaag had ik en heerlijke kookdag. Ik maakte een compleet driegangenmenu èn borrelhapjes voor mijn ouders en opa en oma, die een nachtje bij ons bleven slapen. Zo had ik dus ook 4 nieuwe recepten voor mijn blog gemaakt en op de foto gezet. Daar wordt ik echt blij van, helemaal als alle recepten ook lukken zoals je het in je hoofd hebt.

Zondag 22 april

Vandaag had ik een relaxte opstart met een ontbijtkoek met opa en oma. In de middag ging ik een eind met een vriendin, Elisa fietsen. We fietsten via een leuke route naar Medemblik, en weer terug. We hebben zo’n 35 km gefietst. In Medemblik hadden we nog een lekker ijsje gegeten. ’s Avonds waren mijn opa en oma er nog steeds, en gingen we barbecuen.

Maandag 23 april

Vandaag heb ik weer gewerkt, van 10 tot 14. Daarna ging ik even thuis lunchen, ik maakte een Turks brood- tosti (recept komt binnenkort online!) en daarna haalde ik mijn vakantievriendin uit Eindhoven van het station op. We gingen meteen even Hoorn in om wat mooie foto’s in de haven te maken. Daarna gingen we nog even shoppen, ik heb een nieuw kettinkje en nieuwe ringen gekocht. ’s Avonds bakten we hartige pannenkoeken. Na het eten ging ik met Rosalie en Meike nog even naar buiten om te skeeleren. Of nou ja, na 100 meter heb ik die skeelers alweer uitgedaan omdat ik had besloten dat skeeleren echt niet mijn ding was. Dus ging ik op de space-scooter haha, feels like vroeger!

Dinsdag 24 april

We sliepen lekker uit tot 10 uur. Rond 12 uur gingen we naar de kringloopwinkel hier vlakbij. Ik heb een leuk shirtje gekocht, een broek en een riem. En dat voor een tientje, is toch super haha. Daarna gingen we weer naar Hoorn, om te gaan lunchen bij Bagels en Beans. Ik nam een bagel met bospaddenstoelenkroketjes en truffelmayo, again:). Om 18 uur had ik een dubbele gitaar-inhaalles.

Woensdag 25 april

Omdat ik fietsen heel leuk vind, wilde ik graag een racefiets uitproberen. Ik mocht hem lenen van vrienden van ons, dus die haalden we met de auto op. Ik kreeg alvast wat instructies over hoe je om moet gaan met fietsschoenen en schakelen en zo, en reed er vast een rondje op. Daarna gingen we weer naar huis, en ’s avonds moest ik weer werken. Na het werk gingen we eten, en mijn vriendinnetje Dora bleef bij mij slapen.

Donderdag 26 april

Vandaag gingen Dora en ik fietsen, in de ochtend dus we hadden de wekker om half acht gezet. Om negen uur gingen we eruit, oeps, vroeg opstaan is dus niet helemaal ons ding. Om kwart voor tien vertrokken we met onze racefietsen, en fietspakken aan. We crosten deze ochtend 35 km. Met af en toe een pauze, om even aardbeien bij de boer te kopen bijvoorbeeld. Om ongeveer 12 uur waren we weer terug, en even later kwam mijn vriendin Anne naar mijn huis. We haalden een stokbroodje en maakten eiersalade, en we kletsten de hele middag vol. En ook leuk: jullie kunnen weer een nieuwe blog samen met Anne verwachten binnenkort! ’s Avonds ging ik nog naar de Roode Steen, want Koningsnacht! Dat was heel gezellig, en heel druk.

Vrijdag 27 april

Vandaag was het dan echt Koningsdag. Er zijn jaren geweest dat ik in alle vroegte met een kleedje op de markt ging staan, maar dat heb ik nu wel even gehad. Ik sliep lekker uit, en in de middag ging ik weer met vrienden naar Hoorn.

Zaterdag 28 april

Geen uitslaapdag voor mij vandaag, want ik moest om 06:45 werken. Tot 12, dus het voordeel daarvan was dat ik nog een hele dag voor me had om andere dingen te doen. Niet dat ik heel veel energie had om veel te doen, had namelijk niet zo veel geslapen haha. Mijn vriendinnetje Elif kwam naar mij, en rond vier uur reden we samen met mijn moeder naar Monnickendam om daar even rond te lopen en daarna gingen we nog naar Edam om daar ook weer rond te lopen en even wat te drinken. Klinkt lekker saai, maar het zijn zulke leuke plaatsjes dat het echt geen straf is om hier rond te lopen:). ’s Avonds gingen we uit eten bij La Mère Anne, voor de tweede keer in twee maanden haha, het eten is echt geweldig daar. Ik had als voorgerecht tomaten-paprikasoep met kokos, als hoofdgerecht gebakken geitenkaassalade, en als toetje deelden we een dame blanche.

Zondag 29 april

Elif bleef bij mij slapen, en de volgende dag gingen we naar Utrecht. We gingen eerst heel veel shoppen, in Hoog Catherijne en daarna in de stad zelf, en op een gegeven moment gingen we lunchen bij Carla’s. Ik had een broodje met halloumi en courgette-olijventapenade. Heel leuk tentje trouwens. Daarna gingen we wat foto’s maken in het stadspark in Utrecht, en daarna nog even shoppen. Toen was ineens de dag alweer voorbij.

Loopgraven in Thiepval

’t Louvre

Centre pompidou

Dikke vette burger in Rouen

2 gedachten over “April deel 2: Parijs en vakantie!