Januari: nieuw jaar, kerstvakantie, vega maand en weer naar school…

Heey!

Leuk dat je weer mijn blog over de afgelopen maand leest. De derde keer dat ik een maandoverzicht plaats. Januari begon voor mij nog heel relaxt, midden in de vakantie en een nieuwe start van het jaar. Aan het eind van de vakantie moest ik toch wel vaker aan het weer naar school gaan denken, dus stelde ik mij daar weer op in. Een week later had ik namelijk alweer toetsweek. Ik verwachtte niks bijzonders van deze maand, maar ik heb leukere dingen gedaan dan ik had verwacht! Lees je mee?

maandag 1 januari

Happy new year! Ik sliep pas om half vijf, en werd wakker om half elf. De avond ervoor was ik Surinaams gaan eten bij Percy’s in Hoorn. Dat was lekker en gezellig, al was het erg rustig. Toen we klaar waren bij het restaurant, wilden we nog wel ergens gaan zitten in de stad. Maar helaas was er weinig te beleven en alleen maar besloten feesten. Toen zijn we maar weer naar mijn huis gefietst, en daar in het tuinhuis oliebollen gegeten en bij de open haard gezeten. Maar oke, nu vertel ik alles van 31 december haha.

Op 1 januari gingen we met z’n allen ontbijten, en daarna wilden twee van mijn vriendinnen de nieuwjaarsduik doen. We kwamen precies op tijd aan, maar helaas stonden we bij het verkeerde strandje. Ging dus niet door, vond ik niet zo erg haha. Toen gingen we bij de Waagh warme chocomel drinken.

Vanaf vandaag doe ik trouwens een vega challenge! Dat houdt in dat ik de hele maand geen vlees eet. Niet zo streng hoor, ik eet wel dierlijke producten en vis, maar geen vlees gewoon. Dat doe ik samen met de drie vriendinnen waarmee ik nieuwjaar vierde.

Dinsdag 2 januari

Vandaag was mijn vaders verjaardag. Al om half 10 vertrokken we met de auto naar Den Helder, we namen de boot van half 11 naar Texel! In Texel huurden we fietsen, en fietsen we naar Den Hoorn. Daar gingen we wat zitten voor koffie met taart bij Inn De Knip. Zo’n leuk tentje! Echt een aanrader. Ik had er thee met appeltaart, die echt homemade was en super lekker. De lunchkaart zag er ook heel goed uit, ik denk dat je hier ook heel lekker kan lunchen. De inrichting is ook heel knus, en aardige bediening.

Daarna fietsten we een eindje over Texel, we stopten bij de Catharinahoeve, een pannenkoekenboederij. Omdat ik een vegetarische maand had, was er al minder keus helaas. Als je erop let, zit er opeens in alles vlees. Dus nam ik maar tomatensoep. Mijn vader had een lekkere grote pannenkoek met kaas en lamsham, dus ik vroeg om een stukje. Toen ik het in mijn mond had, besefte ik me dat ik vlees aan het eten was. Ik heb het dus weer uitgespuugd hahaah. Een echte diehard, vind je niet ;).

Toen fietsten we door naar Den Burg. De grootste plaats van Texel, en ook een van de leukste! Daar hebben we even geshopt en nog sneaky een cadeautje voor papa gehaald. Ik had bedacht om een potje te kopen en daarin briefjes te doen met complimentjes erop en op te rollen zodat hij elke dag een complimentje kon openmaken. Daarnaast kreeg hij ook nog een optreden om met mijn moeder naar Ali B te gaan.

De reis van Den Burg naar de boot was zwaarder dan ik had gedacht. Ik fietste een km achter mijn ouders en Meike aan, helemaal kapot hahaaha. Oeeps, slechte conditie! Nou ja, ieder heeft zijn min en plus punten he. Al zou ik wel wat meer mogen sporten misschien…

Om 17.58 kwamen we aan bij de boot, godzijdank dat we op tijd zijn gekomen!

Hoewel ik kapot was na de fietsreis, had ik toch nog de energie om een lekker verjaardagsdiner in elkaar te zetten. Ik stuurde mijn moeder om halfacht nog naar de Deen om mijn boodschappen te halen, en zette even later een lekker Italiaans menu op tafel, want dat wilde de jarige! Dus we aten pasta met truffelsaus en champignons en witte vis met aubergine, tomaat en mozzarella.

Woensdag 3 januari:

Vandaag had ik met een vriendinnetje afgesproken om sushi te gaan maken. We startten de middag bij Het Koffielokaal in Hoorn, waar ze de lekkerste carrotcake maken. Dus die nam ik:). Daarna gingen we Japanse inkopen doen voor de sushi. Ook kochten we edamameboontjes, garnalen, kip en tofu als bijgerechten. We maakten heerlijke yakitori kipspiesjes, voor mij in dezelfde marinade maar dan met tofu, want ja vegetarische maand;).

We hadden zoveel sushi gemaakt dat we de volgende dag er weer van konden eten. Was al met al wel heel lekker!

Vrijdag 6 januari
Zo’n leuk dagje was dit. Ik ging er met mamma even uit, we gingen naar het Ijdock om daar te lunchen bij MOS Amsterdam. Het was denk ik het chiqueste restaurant waar ik ben geweest mijn hele leven, zou me niks verbazen als het restaurant een ster krijgt. We kregen eerst een amuse: prei panna cotta met gepofte rijst, vinagrette met bosui en gefrituurde paarse aardappel. Dit was echt goddelijk.

Ik bestelde verder à la carte, en ik baalde wel dat ik net begonnen was met mijn vegetarische maand. Het restaurant had een Franse stijl, er stonden alleen maar gerechten met vlees en vis op de kaart. Gelukkig at ik wel vis. Ik bestelde grietfilet met geroosterde venkel met oerwortel en een fantatisch lekkere saus net cantarellen. Mijn moeder bestelde runderlende met bospaddelstoelen en gekonfijte aardappelen.

Een dessert kon niet niet laten, helemaal niet toen ik zag dat er een stoofpeer-chocolade dessert op de kaart stond. Dus die koos ik: ik kreeg semifreddo met chocolademousse, een soort bitter-zure siroop met stoofpeer (wat heel goed combineerde met de zoete chocolademousse!) en stukken pure chocolade. Mijn moeder had een dessert van citrus, witte chocolade, gezouten honing en geitenyoghurt.

Zondag 7 januari

De laatste dag van de vakantie alweer. Daarom vonden Elisa en ik dat we hier een topdag van moesten maken. We gingen logeren van zaterdag tot zondag, en kochten een dagkaart voor €20.50. Zo konden we onbeperkt reizen. Dus zondag stonden we al om 8 uur op. Dat was wel heel zwaar voor mij aangezien ik pas halfdrie sliep 😅. We namen de trein naar Amsterdam Centraal. Daar namen we het pondje naar NDSM Werf, een industrieel maar super hip ‘Ijlandje’. Daar gingen we even wat drinken bij Pllek, een hele leuke tent! Daarna namen we de trein naar Rotterdam. Om eerlijk te zijn vonden we de Markthal nog het leukste van wat we hebben gezien. Voor de rest vonden we het veel te modern. Wat natuurlijk net gek is na de oorlog, we zijn helaas niet naar het oude deel van Rotterdam gelopen.

De markhal is wel leuk trouwens. We hadden inmiddels wel trek, en begonnen met mini loempia’s. Daarna namen we ‘pompoendeeg’ (een soort dikke gebakken wrap) met tomatensalade, avocado, mais en kaas. Daarna gingen we naar een Italiaan, daar namen we pizza met tonijn. Daarna haalden we een chocolademuffin bij een Amerikaanse stand, en daarna bij een patisseriestand een muffin met geitenkaas, honing en framboos. Die was zoet, maar verrassend lekker!

Toen waren we die grote steden wel een beetje zat, en stapten we in de trein weer richting het noorden. Bij Delft stapten we uit, we waren hier nog nooit geweest maar het leek ons een leuk stadje. We liepen een rondje door de stad en kochten leuke dingetjes bij de flying tiger. Daarna nog wat gedronken in een hele leuke tent.

Om 19.15 kwamen we weer thuis aan. Elisa ging bij mij eten en we aten pasta met prei, witte vis en kaas uit de oven.

8 t/m 14 januari
Deze week was niet heel bijzonder. De week stond vooral in het teken van leren, want het was de laatste week voor de toetsweek. Ook in alle lessen wilden de leraren nog alle laatste puntjes op de i zetten. In het weekend ben ik dan ook voornamelijk voor school bezig geweest. Onder andere dan, want ik heb stiekem ook een aantal nieuwe recepten gemaakt en uitgetypt. Het leven moet ook leuk blijven ;).

15 t/m 19 januari
Toetsweek! In totaal had ik zes toetsen, dus dat viel wel mee. Ik ben nog in afwachting van alle cijfers. Verder een bijzonderheid van deze week: storm! Wij wonen in noordwest Nederland, en kregen een NL Alert binnen met een verzoek om absoluut niet naar buiten te gaan. Je hoefde dan ook niet naar school te komen om de toets te maken. Maar ik deed wat ik elke dag gedaan zou hebben: samen met een vriendin fietste ik rustig naar school om de Nederlands toets te maken.

Vrijdag was ik om 11 uur klaar met mijn M&O toets, hiermee was mijn toetsweek ook afgesloten! Om dat te vieren ging ik samen met mijn moeder Hoorn in om te lunchen bij De Tuynkamer. Ik nam de maandsoep: pastinaaksoep met croutons. De keuze was al iets beperkter door mijn vegetarische maand, maar de soep was lekker. 🙂 Daarna hebben we nog wat geshopt, en ’s avonds lekker uitgebreid gekookt.

Zaterdag 20 januari
Ik had met mijn vriendin Bibi afgesproken, we wilden mijn kamer gaan opruimen en ombouwen. Hij is zo leuk geworden, al zeg ik het zelf. Ik plaats de foto’s hieronder!

Zondag 21 januari
Het was lekker weer vandaag. Tijd om lekker te gaan wandelen! We gingen eerst naar mijn opa en oma, en daarna naar Amelisweerd. We hebben daar leuk gelopen langs de Kromme Rijn. En lekker een pannenkoek gegeten bij Theehuis Rhijnauwen. Super leuk pannenkoekenhuis, heel erg druk maar we werden heel goed geholpen. En mijn pizza pannenkoek was heerlijk.

22 t/m 26 januari
Deze dagen ben ik vooral naar school geweest en ik heb een aantal cijfers uit de toetsweek teruggekregen. Allemaal voldoendes, behalve economie. Die ik ga ik denk ik herkansen.

Alhoewel, ik had minder school dan normaal. Op een of andere manier heel veel uitval dus ik had woensdag maar 1 blokuur Frans en voor mij vielen donderdag ook alle lessen uit, want ik had de toets in de toetsweek op de dag van de storm gewoon gemaakt. Omdat sommige mensen het risico niet wilden nemen om naar school te gaan kregen zij vandaag de kans om deze te maken. Ik ging op deze vrije dag met drie vriendinnen naar Amsterdam. Dat was gezellig, we hebben vooral gelopen en, geshopt en lekker geluncht bij De Drie Graefjes. Allemaal vega, want met z’n vieren deden we deze maand de vegetarische challenge. Verder heb ik deze week weer een hoop recepten gekookt voor mijn blog.

Zaterdag 27 januari
En zaterdag naar Marken geweest met mijn moeder, zusje en een vriendin van mij. Leuk een rondje gelopen over het schiereiland, en na afloop natuurlijk chocolademelk met een taartje. ’s Avonds lekker friet gehaald.

Zondag 28 januari
Dit was een leuke dag. Ik ging samen met Elisa naar Leeuwarden. De dag hiervoor was er groot feest in de stad, want Leeuwarden is uitgeroepen tot culturele hoofdstad van Europa! We hadden een lunch mee: ieder een wrap met muhammarah, geitenkaas, walnoten, rucola en geraspte wortel èn een wrap met ricotta, gerookte zalm, rucola en walnoten. Deze hebben we lekker opgegeten onder de paraplu:). Daarna gingen we de Zara in waar we allebei slaagden: ik met een leuk jurkje en Elisa met een blouse, een broek en nog een bloesje.

Verder hoefden we eigenlijk niet al die grote winkelketens door te struinen dus liepen we door naar een plein. Hier bevond zich het Fries museum, en omdat wij een beetje zaten te ginnegappen over de culturele stad en we daar vrij weinig van merkten wilden we dit museum wel bezoeken. Het was een leuk museum! We hebben er dan ook ruim 2 uur doorgebracht. Er was een expositie van Mata Hari, wat heel uitgebreid was.

Om half zeven was ik weer thuis, en daar kwam ik in een druk huis terecht: mijn ouders hadden vrienden op bezoek met kinderen. We aten wraps en taco’s met allerlei vullingen: mais, sla, avocado, bonen, tacosaus, nootjes, kaas en gehaktvulling. Voor mij geen gehakt, want ik ben nog steeds bezig met mijn vega maand!

En de rest van de maand had ik veel lesuitval, vanwege de open dagen op school. Vrijdag ben ik vrij, woensdag 11 uur al uit en donderdag heb ik maar 2 uur les. Tijd om een baantje te hebben vind ik.

Even nog speciale aandacht voor mijn vega maand: Het is me gelukt, yes! Het was fijn dat ik wel vis mocht eten, maar ik heb meer helemaal vegetarisch gegeten dan vis. Het was voor mij helemaal niet moeilijk, ik had alleen 2 keer wel heel veel zin in caesar salade of een broodje kroket toen ik buiten de deur at. Maar koken is alleen maar leuk met wat meer uitdaging, en thuis miste ik vlees totaal niet. Ik ga het denk ik niet doorzetten, maar ik blijf wel een flexitarier. Dat was ik ervoor ook al.

Februari begint voor mij heel leuk, 4 februari word ik zestien! Ook vier ik het zaterdag 3 voor mijn vriendinnen. Verder weet ik nog niet precies wat deze maand me gaat brengen. In ieder geval iets met een bandje!

Heeel veel sushi gemaakt

20180103_194142[1]

Amuse bij restaurant MOS Amsterdam: prei panna cotta met gefrituurde paarse aardappel, gepofte rijst en een vinagrette

20180105_132801

Ook bij MOS: Griet met cantarellensaus, groene kruidencrème en geroosterde venkel

20180105_134830

Dessert bij MOS: Chocolademousse met stoofpeer en semifreddo

20180105_142413

Gezellig druk bij Pllek!20180107_111828

Een muffin met framboos, honing en geitenkaas in de Rotterdamse markthal. Goddelijk!

20180107_145719

Delft!

20180107_160136

Fotoreportage van mijn opgeruimde kamer!

20180120_20551920180120_20562820180122_160036

In het Fries museum…20180128_155005

2 gedachten over “Januari: nieuw jaar, kerstvakantie, vega maand en weer naar school…