Fietsvakantie deel 1

Ik was de afgelopen week op Fietsvakantie! Natuurlijk plaatste ik nog steeds recepten, maar ik had er rekening mee gehouden dat ik de weken ervoor heel veel nieuwe recepten moest koken en bakken, zodat ik alles kon inplannen.

Ik had al maanden lang zin in deze vakantie. Ik had de route al in maart uitgestippeld, en de adresjes stonden een paar weken later al geboekt. Ik zelf heb alles geregeld, zonder iets tegen mijn ouders en zusje te vertellen! Voor hen waren de bestemmingen dus onbekend. Maar nu eindelijk gingen we!

23 juli

Vandaag vertrekken we om 10.20 uur van huis. Vandaag staat er een fietstocht van 50 km op de planning.

We fietsen het eerste stuk de hele tijd langs de Westriese Omringdijk oftewel de Ijsselmeerdijk. Na 23 km te hebben gefietst, komen we in Edam aan waar ik een lunchstop had gepland. We hebben heerlijk geluncht bij mijn favoriete Italiaanse restaurant: La Galera. Ik at daar een heerlijke focaccia met hele goede carpaccio.

Toen stapten we weer op de fiets, en toen we net voorbij Volendam waren kwam er een stortbui aanzetten. We besloten dus maar even bij de Van Der Valk Volendam te schuilen.

Een uurtje later was het weer droog, dus gingen we weer doorfietsen. We hebben lekker doorgefietst, en gingen door Monnickendam en het Waterland. Zo leuk, al die dorpjes daar! Holysloot, Ransdorp, Zuiderwoude… etc! Bij Holysloot gingen we het pondje over. In Durgerdam hebben we even een pauze genomen en bitterballen besteld.

We staken het Ij over met een andere pond. We kwamen aan midden in het centrum van Amsterdam. Vanaf daar moesten we nog maar een aantal km tot de stayokay in het Vondelpark: het was druk! Maar logisch natuurlijk. We kwamen om zeven uur pas aan in het hostel. We waren moe!

Om halfacht gingen we naar een restaurant in de Pijp: Mana Mana, een Miden-Oosters restaurant. Ik had het al gereserveerd. Hier hebben we geweldig lekker gegeten. Ik schrijf er nog een review over!

24 juli

We vertrokken uit het jeugdhostel, en ik had allemaal picknick spullen van huis meegenomen dus gingen we lekker picknicken in het Vondelpark. Na de picknick gingen we fietsen, op naar Leiden! De bestemming had ik mijn familie inmiddels verteld, maar nog niet van de dagen erna.

De route deze dag was leuk! In het begin fietsten we door het Amsterdamse Bos, toen begon het te regenen toen we langs Schiphol reden. Was ook een beetje industrieel stukje. We hebben in een restaurant in Aalsmeer wat gedronken. Toen stopte de regen, en hebben we een hele tijd langs op de Aalsmeerdijk gefietst. Dat is Leuk, omdat je heel veel verschillende huizen ziet en langs het water fietst! Ook is het een fijne weg om te fietsen. We hebben geluncht in Leymuiden, waar ik een lekker broodje geitenkaas met honing at.

Om halfzes kwamen we in Leiden aan, bij de airbnb die ik geboekt had. De meneer had ons aangeboden te koken voor ons, dus dat vonden wij wel prima! Samen met die man en zijn dochter hebben we gegeten en onze verhalen van de fietstocht verteld.

25 juli

Deze dag hadden we een dagje ‘rust’. We bleven twee nachten in de airbnb, dus konden we Leiden verkennen. Super leuke stad! We fietsten naar het centrum toe, en daar gingen we koffie drinken bij Annie’s. Erg leuk terras op het water hebben ze! Toen gingen we even naar de Dille & Kamille, waar ik een ontzettend gaaf vegan kookboek heb gekocht van een goede kok. ‘Crossroads’ heet het. Eerlijk gezegd ben ik geen aanhanger van veganistisch koken en eten, maar dit boek sprak me enorm aan. Review komt nog online!

De rest van de middag hebben we hofjes bezocht, veel gelopen en gezien, en geshopt! En niet te vergeten, een lekkere lunch mocht ook niet ontbreken. We lunchten bij ROOS. Hier lees je snel meer over, in de restotips van Leiden:).

’s Avonds aten we bij Bistro Malle Jan. Wat een leuke tent is dat! We namen een menu, en alles was lekker. Ook deze komt terug in de restotips.

Dit was het verslag deel 1 van de fietsvakantie. Deel twee van de fietsvakantie ga je heel snel online zien:)

Groetjes Veerle

De eerste dag op de Dam in Edam

We moesten allemaal bruggetjes bij Holysloot over

Monnickendam

Een van de heerlijke gerechten bij Mana Mana in Amsterdam

Picknick in het Vondelpark

Lekker broodje geitenkaas met honing

Leiden

Advertenties

One Comment Voeg uw reactie toe

1. naomipater schreef:

Leuke foto’s! Ziet er heel gezellig uit!:)