Appel-peer cake

Hi,

Ik wilde laatst een appelcake gaan maken, maar toen kwam ik erachter dat er nog maar 1 appel was. Toen werd het een appel-peer cake. Ook lekker! Je kan ook gewoon alle peer voor appel vervangen of andersom. Ook was de boter bijna op. Daarom verving ik een deel van de boter voor yoghurt, is ook net wat gezonder. Een heerlijke luchtige cake is dit, waar je iedereen blij mee maakt. Hij is extra lekker door de stukjes stroopwafel erin.

Ingredienten voor 1 cake:

– 200 g volkorenmeel

– 100 g boter

– 100 g yoghurt

– snuf zout

– 180 g basterdsuiker

– 4 eieren

– 1 grote appel

– 1 grote peer

– 3 stroopwafels

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Mix de suiker met de boter. Voeg de yoghurt, de eieren, het volkorenmeel en het zout toe en mix. Schil en snijd de peer en appel in blokjes. Breek de stroopwafel in stukjes. Roer de appel, peer en stroofwafel door het beslag.

Spatel het beslag in een brownievorm of cakevorm en zet 45/50 minuten in de oven.

Ras el hanout hummus

Heey,

Hummus is lekker, mits je een goeie hebt. Hummus kan bij mij namelijk soms ook tegenvallen, dat hij ondanks de romige structuur toch droog smaakt. Of hij smaakt flauw. In dit recept kruid ik hem met ras el hanout, een heerlijk krachtige kruidenmix. Het is heel makkelijk om deze hummus te maken, en een heerlijk resultaat!

Ingredienten:

– 1 blik kikkererwten (400 g)

– 1 dl olijfolie

– 1 tl ras en hanout

– 1/2 tl paprikapoeder

– een snuf chilipoeder

– een teentje knoflook

– peper en zout

– een halve citroen

– 1 el sesamzaad

– 1 tl honing

– een hand verse koriander

– 1 handje walnoten

Laat de kikkererwten uilekken. Pers een halve citroen uit. Doe alle ingredienten bij elkaar in de staafmixer en mix tot een romige massa.

Lekker om mee te dippen met flatbread of naanbrood, of op een broodje met tomaat.

Spaanse aardappelomelet met chorizo #P51challenge

Hey,

Dit is dus een typisch pagina 51 recept. En weet je waarom? Omdat ik dit echt nooit zelf zou uitkiezen. Maar ik vind het wèl leuk om andere dingen uit te proberen, zoals deze tortilla. Ik ga je eerlijk bekennen dat dit de eerste keer was dat ik met chorizo kookte, en een van de weinige keren dat ik met normale aardappelen kookte. Dat vind ik dus leuk aan deze challenge, je maakt dingen die je normaal niet zou uitkiezen. Ik maakte hem voor het paasbrunch buffet. Daar werd er lekker van gesmuld! Het recept komt uit het kookboek: de smaken van december, van de Albert Heijn. Maar hij is even smaakvol in april hoor 😉

Hapje voor 8 personen

– 4 el olijfolie

– 200 g vastkokende aardappels, in dunne plakjes

– 1 grote ui, grof gesnipperd

– 125 g chorizo, in plakjes

– 1 zoete puntpaprika, in blokjes

– 4 eieren

– 1 el paprikapoeder

– 1 teen knoflook, geperst

Voorbereiden:

1. In een koekenpan met antiaanbaklaag ui en aardappel al omscheppend op matig hoog vuur 5 minuten bakken. Paprika en chorizo erdoor scheppen en alles op matig hoog vuur in nog enkele minuten gaar bakken.

2. Intussen in een kom eieren loskloppen met paprikapoeder, knoflook en zout en peper naar smaak. Het eimengsel bij het aardappelmengsel schenken. De pan iets schuin houden en draaien, zodat het gelijkmatig tussen aardappelplakjes verdeeld wordt. Met een spatel aardappelplakjes in het ei drukken. De omelet op laag vuur in 5 minuten gaar en goudbruin bakken.

3. Een groot bord of deksel op de omelet leggen. De koekenpan keren en de omelet op het bord of deksel laten glijden. De omelet op een platte schaal schuiven en laten afkoelen. De aardappelomelet in kleine puntjes snijden.

Voorbereiden ca. 30 minuten

Wachttijd ca. 30 minuten

Bevat per eenpersoonsportie 170 kilocalorieën – 13 g vet – 7 g eiwit – 6 g koolhydraten

Galette van zalm, kruidenricotta en prei met polentabodem

Heey,

Hmmm, dit is echt een heel lekker recept. Het is een soort pizza, maar dan oogt hij lekker rustiek en heeft leuke twists. Bijvoorbeeld de bodem, die is gemaakt van polenta en heeft dus een eigenaardige, maar lekkere structuur. De bodem is gemaakt van heerlijke kruidenricotta, terwijl ze normaal tomatensaus op de bodem smeren. Prei is ook niet gebruikelijk om op een pizza te doen. Maar juist die prei combineert zo lekker met de ricotta en de zalm. Echt een aanrader is dit!

Voor 2 galettes

Voor de bodem:

– 150 g polenta

– 100 g bloem

– 1/2 tl zout

– 5 g gedroogde gist

– 125 ml warm water

– klein schepje suiker 

Voor de kruidenricotta:

– 200 g ricotta

– hand bieslook

– hand basilicum

– peper en zout

– 1 tl citroensap

Voor de topping:

– 1 grote zalmfilet (250 g)

– 1 prei

– 1 tl dragon

– 2 grote tomaten

– 100 g geraspte kaas

Meng het water met de gist. Kneed de polenta, bloem, water met gist, zout en suiker door elkaar tot een bol deeg. Wikkel het in plastic folie en dek in een kom af op een warme plek, laat minimaal een halfuur rijzen.

Snijd de prei in ringen. Bak in een koekenpan met de dragon ongeveer 4 minuten. Laat uitlekken in een vergiet.

Maak de kruidenricotta. Hak de bieslook en basilicum fijn. Roer de kruiden, het citroensap, en de peper en zout door elkaar. 

Snijd de zalm in blokjes. Snijd de tomaat in plakjes.

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Verdeel het deeg in tweeën. Rol ze dun uit, in een ronde vorm. Hoeft niet heel precies mooi te zijn, het is een galette dus je vouwt de randen straks naar binnen.

Verdeel de kruidenricotta ruim over de bodem. Hou nog wel een beetje deeg onbesmeert aan de buutenrand. Verdeel dan de prei erover, en vervolgens de zalm en tomaat. Maak af met de gerapste kaas.

Vouw de buitenranden naar binnen. Zet de pizza’s/galettes 30 minuten in de oven.

Gegrilde aubergine met frisse yoghurtsaus en granaatappel

Hee,

Ik heb de Midden-Oosterse keuken ontdekt. Het is zo ontzettend verrassend lekker, wat die keuken allemaal biedt. Dit is typisch Midden-Oosters eten, ze gebruiken veel aubergine en granaatappel. Laat dat nou net allebei in dit recept zitten. Het sausje is echt heel erg lekker, die is gemaakt op basis van yoghurt en smaakt lekker fris. 

Ingredienten:

– 200 ml yoghurt

– 50 ml olijfolie

– 1 tl citroenrasp

– 1 el za’atar

– peper en zout

– 1 tl honing

– 2 aubergines

– 1/2 granaatappel

– koriander, om te garneren

Snijd de aubergines in de lengte. Strooi flink zout op elke plak en laat minimaal een kwartier intrekken.

Roer de yoghurt met de olijfolie en wat peper en zout.

Spoel de plakken aubergine af, en dep droog. Bak ze aan elke kant in olijfolie.

Meng de yoghurt met de honing, olijfolie, citroenrasp, peper en zout en za’atar.

Serveer de aubergine plakken met de yoghurtsaus en granaatappelpitjes. 

Sinaasappelyoghurt met gepofte quinoa #P51challenge

Hee,

Weer een pagina 51 receptje vandaag. Ik maakte deze ‘Sinaasappelyoghurt met gepofte quinoa’. Om eerlijk te zijn heb ik hem zelf niet gegeten. Ik houd namelijk absoluut niet van yoghurt, ik kan geen hap ervan door me keel krijgen. Hoewel ik het zo erg probeer lekker te vinden. Trouwens, in sommige gevallen vind ik yoghurt wel smakelijk. In hartige gerechten of in tzatziki bijvoorbeeld. Maar in toetjes, zoals deze vind ik het helaas echt niet lekker. Ik maakte hem dus voor mijn moeder, die yoghurt heerlijk vindt. Het recept komt uit het kookboek: Eerlijk Eten van Fair Trade.

Voor 4 personen

Bereidingstijd 15 min

Ingredienten

– 50 g hazelnoten

– 1 sinaasappel

– 800 ml yoghurt

– 4 gedroogde, omgezwavelde abrikozen

– 4 gedroogde vijgen

– 4 dadels

– 8 el gepofte quinoa

Bereiding:

1. Rooster de hazelnoten in een droge koekenpan in ca. 8 min. goudbruin en krokant. Laat ze iets afkoelen en hak ze in grove stukjes.

2. Rasp de schil van een sinaasappel en pers het sap eruit. Roer beide door de yoghurt. Verdeel de yoghurt over de 4 kommetjes.

3. Snijd het gedroogde fruit en de dadels in kleine stukjes. Verdeel over de yoghurt en schep de noten en gepofte quinoa erover.

Tip: Voeg wat extra havervlokken of muesli toe voor een extra stevig ontbijt. 

Vega ovenschotel met champignons en spinazie

Heey,

Over de naam van dit recept heb ik serieus lang zitten nadenken. Ik kan het een hele omschrijving geven, het is een ovenschotel met champignons, vega gehakt, spinazie en verse kruiden. En wat kaas erover. Hoe je het ook wilt noemen, het is echt ontzettent lekker! Ik maakte het in de vega week, dus heb ik daarom vega gehakt gebruikt. Gewoon gehakt kan ook gewoon hoor. 

Ingredienten voor 3 personen:

– 100 g kastagnechampignons

– 150 g gewone champignons

– 70 g portobello’s 

– 300 g spinazie

– 50 g pijnboompitten

– 250 g vegetarisch gehakt

– een handje verse tijm

– een hand verse salie

– een scheut rode wijn

– 100 g geraspte kaas

– 100 ml melk

– 2 uien

Snijd de champignons (de drie soorten) in stukjes. Hak ook de salie fijn. Rits de tijm van de takjes. Snijd de uien in ringen.

Bak de uien in ruim olie of boter. Voeg de champignons toe. Voeg dan de spinazie toe. Als deze geslonken is, voeg je het vega gehakt toe. Roer, en voeg een scheutje rode wijn, de melk, salie, tijm en pijnboompitten eraan toe.

Doe dit mengsel in een ovenschaal. Doe er gerapste kaas over, en zet 10 minuten op de grill in de oven.

Cheesecake met fruit

Heey,

Deze cheesecake is een favorietje. Ik ben geen fan van alle soorten cheesecake. Hele vette cheesecakes met heel veel roomkaas is niet mijn ding. Ik vind romig lekker, maar het hoeft niet zo zwaar te zijn. Daarom deze cheesecake, die ik deels maak met ricotta. De structuur is iets anders dan die je gewend bent, maar ik vind het heerlijk. Romig, maar toch wat lichter. Het ziet er ook nog eens prachtig uit met al het fruit erop. Bijna te mooi om op te eten;).

Ingredienten voor een grote taart:

– 250 g ricotta

– 200 g roomkaas

– 3 eieren

– 2 el rodebessensap

– 150 g suiker

– 1 tl citroensap

– 5 á 6 plakken cake

– 80 g poedersuiker

– fruit, zoals kiwi, banaan, aardbei, bosbessen, mango, peer etc…

Verwarm de oven voor op 190 graden.

Mix de eieren met de ricotta, 150 g suiker, het rodebessensap en de roomkaas.

Snijd 5 plakken cake. Verdeel deze over een taartbodem.

Giet het ricotta mengsel op de plakken cake in de taartvorm en zet 30 minuten in de oven.

Snijd al het fruit in plakjes, voor op je taart.

Maak het glazuur. Meng de poedersuiker met het citroensap en vul aan met water tot het de gewenste dikte heeft.

Laat de taart een beetje afkoelen. Verdeel dan het glazuur over de taart, en verdeel hier het fruit over.

Tortellini met geroosterde pompoen, zalm en spinazie

Heey,

Sorry dat ik nu nog een pompoenreceptje deel… ik vind het gewoon moeilijk om afscheid te nemen van mijn grote oranje vriend. Geroosterde pompoen uit de oven is namelijk vrijwel mijn favoriete eten. In conbinatie met heerlijke tortellini, romige ricotta, malse zalm en verse spinazie is het een heerlijk maaltje. Dit is echt heerlijk, echt mijn type eten, ik zou dit zo elke dag kunnen eten! Er zitten lekker veel groenten in, daar hou ik wel van. Maak ‘m snel, voordat de pompoen uit de schappen verdijnt…

Ingredienten voor 4 personen:

– 250 g verse tortellini of ravioli (ik had met basilicum en ricotta

– 450 g spinazie

– 250 g ricotta

– 1 pompoen

– olijfolie

– 50 g pijnboompitten

– 1 zalmfilet

– 2 uien

– verse kruiden zoals tijm en rozemarijn

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Snijd de pompoen in blokjes, verdeel over een bakplaat en besprenkel met olijfolie. Leg er eventueel ook wat takjes rozemarijn en/of tijm bij. Zet 30 minuten in de oven.

Zet een pan ruim water op het vuur.

Snipper de uien. Snijd de zalm in blokjes.

Bak de ui. Voeg de spinazie beetje bij beetje toe. Als alle spinazie geslonken is, voeg je de ricotta zalm toe. Voeg ook de ricotta toe, en wat peper en zout. Leg de deksel op de pan en laat even pruttelen.

Kook ondertussen de tortellini gaar.

Roer de stukjes pompoen met het spinazie mengsel en de tortellini in een kom. Garneer met pijnboompitjes.

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑