Tips voor een betere nachtrust

Heei
Heel veel mensen hebben er s’avonds last van, dat ze s’nachts niet kunnen slapen. Daar kan iedereen wat aan doen!

– een belangrijke factor die meespeelt in het niet kunnen slapen is wat je die dag hebt gedaan. Als je bijvoorbeeld een hele drukke dag hebt gehad, of iets heel spannends hebt gedaan. ’s Avonds in je bed als je eindelijk tot rust komt ga je dat allemaal verwerken en de hele tijd aan denken. Zo komt er geen rust in je hoofd, en die rust is nodig om te kunnen slapen.

Wat kan je eraan doen?

Je kan je hoofd proberen leeg te maken, door even niks te doen voordat je gaat slapen of een kopje thee te drinken en dan met iemand te praten ofzo. Geen drukke dingen doen s’avonds.

– als je s’avonds veel in het licht kijkt, heb je ook kans op een mindere nachtrust. Met licht, bedoel ik mobiel, tv, computer en gewoon fel licht. Ik weet, dit doet niemand maar het is bewezen dat je anderhalf uur voordat je gaat slapen niet meer in fel licht mag kijken als je goed wilt kunnen slapen. Niet dat ik denk dat dit gaat lukken, ik zit immers ook altijd s’avonds nog op m’n mobiel en kijk soms tv. Maar omdat je ogen alvast voor het slapen gaan moeten wennen aan minder licht, moet je van beeldschermen afblijven. Ik zet s’avonds wel altijd mijn mobiel op z’n donkerst, dat is al veel beter.

– als je lichaam niet ontspannen is s’avonds , heb ik een goeie ontspanningsoefening voor je. Je gaat liggen in bed, en spant je hele lichaam 10 seconden aan. Daarna focus je op je voeten, en denk dat er een steen aan hangt en dat ie heeel zwaar is. Doe het dan bij je linkerscheen. Rechterscheen. Dijbenen. En zo je hele lichaam door, ik weet zeker dat je ontspannen wordt!

– soms kan je juist niet slapen omdat je te weinig hebt gedaan op een dag. Dan ben je gewoon niet moe. Sporten is goed voor je , en je wordt er moe van. En een normale schooldag levert ook al genoeg inspanning om moe genoeg te worden om ’s Avonds goed te kunnen slapen. Sport liever in de ochtend of middag, want s’avonds is het weer veel inspanning en gaat er veel adrenaline door je lijf. Dus kan je weer niet slapen! Blabalabla…

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!

Liefs anouk

image

image

11 gedachten over “Tips voor een betere nachtrust

Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: